Jelenlegi hely

NLP

Neuro Lingvisztikus Programozás

Az NLP a hatékony kommunikáció módszere. A kommunikációban idegrendszeri folyamatoknak (neuro), a nyelvi kifejezések tudatos használatának (lingvisztikus) és a gondolkodás, a cselekvés alakíthatóságának (programozás) összefüggéseit használja.

Alappillérei a tudatos nyelvhasználat és ezen keresztül a kapcsolati híd, rapport kiépítése két ember között, mely bizalmi légkör és teherbíró kapcsolat kialakítását eredményezi. A rapport építés során fontos tudatosítanunk, hogy mindenki a saját belső térképe, szűrője alapján reagál a világra, az eseményekre, melyeket a korábbi tapasztalatok határoznak meg, és az értékeinket, normáinkat, hiedelmeinket, meggyőződéseinket tartalmazzák. Sőt, ez már azt is befolyásolja, hogy mit veszünk észre a körülöttünk lévő világból, az információ mely részeit kódoljuk le. Emiatt sokszor azt vesszük észre, hogy az egyébként kulturálisan meghatározott nyelvi kifejezések nem pontosak, mivel a tapasztalatok függvényében mindenki mást és mást ért alatta, gondol mögé stb. Ennek tudatosítása fontos szempont, ha jobban meg akarjuk érteni, mi is zajlik körülöttünk, miért reagál úgy a környezetünk bizonyos helyzetekben, ahogy. Coachként az ügyfél ilyen belső térképeit kell minél jobban föltárnunk és ismernünk, a folyamat során pedig segíteni abban, hogy ő is ugyanígy föl tudja mérni környezetét, tovább növelve ezzel kommunikációjának hatékonyságát.

Az NLP megközelítés jövő- és célorientált, tehát a múltbeli problémák, kudarcok részletes elemzése helyett arra helyezi a hangsúlyt, hogy a kommunikációban mit, mikor, hol és hogyan kell alkalmaznunk a megfelelő hatékonyság elérése érdekében. A sikeres helyzetek, megoldások modellezése után a személy sokkal könnyebben építi be ezeket viselkedésébe, elősegítve a jövőbeli helyzetek hasonlóan hatékony megoldásának valószínűségét.

Az NLP módszer a coaching folyamatban segíti az ügyfelet abban, hogy még jobban teljesítsen, még hatékonyabb legyen munkájában. Segít belső erőforrásainkat, képességeinket tudatosan észrevenni és használni. Ennek egyik lépése lehet, ha a szervezetünkben zajló fiziológiai folyamatokat, változásokat észleljük és tudatosítsuk, hiszen ez nemcsak azt fogja eredményezni, hogy saját jelzéseinket jobban észrevesszük, de másokkal történő interakcióban ezeket fölismerve sokkal árnyaltabban tudjuk a kommunikátor stílusát, jelzéseit föltérképezni. Így a másik rendszerét, kommunikációs stílusának jellegzetességeit monitorozva és abba tudatosan belépve sokkal sikeresebbek lehetünk szándékainak felmérésében, meggyőzésében egy tárgyalás, stratégia kialakítás, interjú stb. során.

A módszer segítségével az ügyfél képes lesz problémákat, helyzeteket új módon megoldani, felmérni, hogy a meglévő gondolkodási-cselekvési stratégiái között melyik milyen helyzetekben működik igazán, új stratégiákat kialakítani a korábbiak mellett, és eszközöket ad ahhoz is, hogy ezeket hogyan kell minél hatékonyabban cselekvési lépésekre bontani.

Az NLP módszereinek alkalmazása segít tárgyalástechnikai készségek fejlesztésében, a vállalati kommunikáció fejlesztésében, időgazdálkodás javításában, a beosztottakkal, ügyfelekkel, vezetőkkel történő kommunikáció javításában, interjútechnika fejlesztésében, érvelési hatékonyság növelésében, stresszkezelési technikák fejlesztésében.

Vezetőként hozzásegít ahhoz, hogy tárgyalásainkat minél hatékonyabban tudjuk levezetni, tárgyalópartnerünk szándékát és üzeneteit árnyaltan tudjuk elemezni, meggyőzően és hitelesen tudjuk prezentálni elképzeléseinket, a beosztottak, ügyfelek gondolkodási és kommunikációs stílusát felmérni. Így kevesebb stresszt élünk át, a folyamatokat optimalizálni tudjuk és ezzel együtt hatékonyabban beosztani az időnket, meggyőzőbben és hitelesebben fogunk tudni kommunikálni és inspiráló, az aktuális elvárásokhoz rugalmasan alkalmazkodó légkört tudunk kialakítani.